A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Saturday, January 17, 2015

10 CARA MENCEGAH PENYAKIT STROK.

Strok adalah satu penyakit serangan otak secara tiba tiba akibat tersumbat atau pecahnya pembuluh darah otak. Dengan kata lain penyakit strok ini merupakan penyakit pembuluh darah otak (serebrovaskular) yang ditandai dengan kematian jaringan otak ( infark serebral). Hal ini disebabkan kerana adanya penyumbatan, penyempitan atau pecahnya pembuluh darah menuju otak hingga darah dan oksigen ke otak berkurang dan menimbulkan satu rangkaian reaksi biokimia yang merosakkan atau mematikan sel sel saraf otak.


 Ada dua faktor yang merupakan penyebab strok iaitu risiko penyakit dan risiko gaya hidup.

1. Faktor risiko penyakit

Faktor risiko penyakit yang menyebabkan strok antara lain ialah hipertensi (tekanan darah tinggi), kolesterol, arteriosclerosis (pengerasan pembuluh darah), gangguan jantung, diabetes, sejarah strok dalam keluarga (factor keturunan) dan migraine. 

2. Faktor risiko perilaku

Faktor risiko perilaku disebabkan oleh gaya hidup dan pola makanan yang tidak sihat seperti kebiasaan merokok, gemar mengambil minuman bersoda dan beralkohol dan mengambil fast & junk food. Antara lain ialah kurangnya aktiviti gerak seperti bersenam dan obesity juga salah satu penyebab strok. Stress dan sering marah tanpa sebab juga Antara punca strok.

Tanda-tanda utama serangan strok :
  • Rasa bebal atau mati mendadak atau kehilangan rasa dan lemas pada muka, tangan atau kaki, terutama pada satu bahagian tubuh saja
  • Rasa bingung yang mendadak, sukar bercakap dan memahami percakapan orang lain.
  • Satu mata atau kedua mata kabur dengan cepat
  • Sukar berjalan, terhuyung hayang dan kehilangan keseimbangan
  • Merasa pening dan sakit kepala tanpa diketahui sebabnya
Cara Mencegah Penyakit Strok

Dalam usaha untuk menghindari strok seseorang boleh melakukan tindakan pencegahan termasuk membiasakan diri menjalani gaya hidup shat. Berikut adalah 10 langkah yang dapat anda lakukan untuk menghindarkan diri dari serangan strok.

1. Hindari dan hentikan merokok
Merokok dapat menyebabkan atherosclerosis (pengerasan dinding pembuluh darah) dan membuat darah anda menjadi mudah menggumpal.

2. Periksa tekanan darah secara rutin
Tekanan darah yang tinggi akan membuat pembuluh darah anda mengalami tekanan ekstra. Walaupun tidak menunjukkan gejala, sentiasa periksa tekanan darah secara rutin.

3. Pantau jantung anda
Kalau anda memiliki gejala atau gangguan jantung seperti degupan yang tidak teratur atau kadar kolesterol tinggi, berhati-hatilah kerana hal itu akan meningkatkan risiko terjadinya strok. Mintalah saranan doktor untuk langkah terbaik.

4. Atasi dan kendalikan stres dan depresi
Stres dan depresi dapat mengganggu bahkan membahayakan nyawa anda. Jika tidak diatasi, dua hal ini pun dapat menimbulkan masalah jangka panjang.

5. Makanlah dengan sihat
Anda mungkin sudah mendengarnya banyak kali, namun penting ertinya bila anda disiplin memakan lima bahagian buah dan sayuran setiap hari. Hindari makan daging merah terlalu banyak kerana lemaknya dapat membuat pembuluh darah mengeras. Makanlah makanan berserat kerana ia dapat mengendalikan lemak dalam darah. 

6. Kurangkan garam
Kerana garam akan meningkatkan risiko tekanan darah tinggi.

7. Pantau berat badan anda
Memiliki badan gemuk atau obes akan meningkatkan risiko Dengan obesity anda berkemungkinan mengalami tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan diabetes, dan semuanya menjadi punca terjadinya strok.

8. Berolahraga dan aktif
Melakukan aktiviti senaman secara teratur membantu anda menurunkan tekanan darah dan menciptakan keseimbangan lemak yang sihat dalam darah.

9. Kurangkan/elakkan alkohol
Meminum alkohol dapat menaikkan tekanan darah, oleh kerana itu elakkan alkohol bererti menghindarkan anda dari tekanan darah tinggi.

10. Amalkan supplemen yang bersesuaian.
Di Shaklee ada satu ‘tonik ajaib’ yang dinamakan Vivix Shaklee yang berkesan untuk meningkatkan kualiti penghidap strok. Antara manfaat Vivix Shaklee ialah :

** Melawan penuaan selular.
** Perlindungan antioksidan.
** Melindungi dan pembaikan selular DNA.

** Menyokong kesihatan kardiovaskular.
** Menyokong kesihatan jantung.
** Menyokong kesihatan sendi dan otak.
** Meringankan stress.
** Mengurangkan keinginan untuk merokok.





 

LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...