A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Saturday, August 24, 2013

KENALI PENYAKIT OSTEOARTRITIS (OA) DAN RAWATAN PENCEGAHANNYA


Assalammualaikum..

Osteoartritis (OA) juga dikenali sebagai artritis degeneratif. Di antara lebih daripada 100 jenis artritis yang berbeza keadaannya, OA paling kerap terjadi membabitkan 10 hingga 20 peratus orang dewasa di Malaysia.kerap terjadi dengan peningkatan usia; bagi lelaki masalah biasanya bermula sebelum 45 tahun dan selepas 55 tahun bagi wanita.
PUNCA?
OA berlaku disebabkan proses penuaan. Apabila meningkat tua, kandungan air di dalam tulang rawan berkurangan dan protein yang membentuk tulang rawan itu akan merosot, menyebabkan permukaan tulang rawan menggelupas dan merekah lalu membentuk alur halus. Dalam kes yang serius, tulang rawan yang melitupi sendi rosak teruk sehingga mendedahkan tulang yang membentuk persendian berkenaan.

Penggunaan berulang kali sendi yang haus selama beberapa tahun boleh menyebabkan radang berlaku pada tulang rawan dan sendi menjadi bengkak serta sakit. Kerosakan tulang rawan menyebabkan tulang sendi bersentuhan dan bergeseran. Ini menyebabkan rasa sakit dan mengehadkan pergerakan sendi. Terutama ketika rukuk dan sujud dalam solat. Radang yang berlaku juga merangsang pembentukan tulang baru (taji, juga disebut sebagai osteofit) di sekeliling sendi.

OA sekunder pula disebabkan penyakit atau keadaan lain seperti obesiti, trauma berulang dan pembedahan ke atas struktur dalam sendi, kecacatan kongenital (sejak lahir), gout dan kencing manis. Obesiti menyebabkan OA dengan meningkatkan tekanan mekanikal kepada tulang rawan. Pada usia emas, obesiti menjadi faktor risiko paling kuat untuk OA sendi sendi lutut. 

Kejadian OA sendi lutut di kalangan atlit angkat berat dipercayai sebahagiannya disebabkan bebanan berat badan yang tinggi. Trauma berulang pada tisu sendi (ligamen, tulang, dan tulang rawan) yg menyebabkan OA lutut ini  awal didapati di kalangan pemain bola sepak. Bagaimanapun, risiko OA sendi lutut tidak meningkat di kalangan atlit pelari jarak jauh.

Sesetengah orang lahir dengan sendi tidak normal (ketidak normalan kongenital) yg menyebabkan tulang rawan cepat haus, mengalami degenerasi awal dan kehilangan tulang rawan sendi. OA sendi pinggul selalunya dikaitkan dengan kecacatan struktur sendi pinggul yang terjadi sejak lahir.

Gangguan hormon seperti diabetes dan hormon pertumbuhan tidak teratur juga dikaitkan dengan kehausan awal tulang rawan dan OA sekunder.

Gejala OA
1.  Sakit pada sendi lewat petang atau malam
2.  Sendi akan bengkak, berasa panas dan merasa nyeri bila digerakkan. 
3.  Sendi juga berasa kaku dan sakit apabila pesakit hendak digerakkan setiap
     kali selepas berehat.
4.  Obesiti,
5.  Kerap melakukan pembedahan lutut. (menyebabkan bowlegged’ kerosakandegenerasi tulang rawan sendi lutut yang berterusan sehingga kaki menjadi bengkok pesakit berjalan terhincut-hincut.)

CARA RAWATAN DAN PENCEGAHAN

Shaklee menawarkan 1 set lengkap untuk kesihatan tulang dan sendi
1- Joint Health Tablet (Mengekalkan tulang rawan yang sihat)
- Menyokong keselesaan sendi
Membantu mengekalkan tulang rawan
- Memelihara tisu penyambung yang sihat

    2 - Omega Guard (Mengurangkan inflamasi)
- Berfunsi melambatkan degradasi tulang rawan. 
- Mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi.
- Mmembantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi.
- Mengawal kolestrol dalam badan
-Mengurangkan masalah obesiti

3- Ostematrix
- Membekalkan Kalsium (penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen.)
- Membekalkan Magnesium (pentinguntuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi.)
 *( Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang tetapi dapat membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.)

maka, khasiat dalam pengambilan set di atas:-
1-Memberi sokongan nutrisi pada komponan penting penghubung tisu lain yg memberi kekuatan dan struktur untuk sendi
2-Membantu mengekalkan tulang yg kuat
3- Membantu melegakan sakit sendi dan inflamasi terhadap sendi


-
-   untuk maklumat lanjut dan consultasi percuma
    pm/wechat/whatsapp/kakaotalk
    yana-0192785383
s   saya pengedar sah shaklee




No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...