A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Sunday, October 6, 2013

GASTRIK VS SHAKLEE


Assalammualaikum.

Secara semulajadinya badan kita mengandungi Asid Hidroklorik yg berfungsi sbg pencerna. Asid hidroklorik akan dirembeskan apabila terdapat makanan untuk dicernakan. Asid hidroklorik bersifat Asid sngt kuat dan jika terkena tangan, maka kulit akan terhakis. 
Selain itu badan kita juga mempunyai lapisan mukosa(lapisan pelindung) drpd kesan Asid hidroklorik. bayangkan lapisan mukosa tiada? 

Gastrik terjadi apabila keseimbangan Asid hidroklorik yg telalu banyak dirembeskan dan kekuatan lapisan mukosa yg menjadi lemah. Apabila ini terjadi, akan menyebabkan ulser  kerana asid hidroklorik telah sampai ke sel yg akan menyebabkan keradangan. Sel akan rosak dan gagal berfungsi dgn baik.

Sbg cntoh jika seseorang sakit perot ketika lapar, menandakan Asid hidroklorik telalu byk di dalam perot, sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ianya mungkin menandakan anda menghidap ulser perot merana lapisan mukosa sudah menjadi lemah.

Tanda² Gastrik

  • Sakit perot pd bahagian atas perot @ Abdomen
  • Rasa senak, berangin @ pedih
  • Rasa perot xselesa
  • Kembung, kerap sendawa n kerap kentut lepas makan
  • Mual,Loya(muntah)
  • Hilang selera makan
  • pada peringkat kronik, penurunan berat bdn secara mendadak.
  • Pada sampai peringkat Ulser perut, dapat dikenal pasti jika Najis berwarna hitam seperti tar, muntah bercampur darah @ berwarna gelap seperti kopi.
Siapa yg berisiko menghidap Gastrik?
  1. mengikut kajian, nisbah 1:5 ~ 2x ganda lelaki berisiko menghidap gastrik berbanding wanita. ini kerana gaya hidup spt pengambilan ubat²an yg mengandungi NSAID(ubat anti keradangan) dan juga Aspirin(diambil oleh pesakit jantung untuk mencairkan darah)
  2. perokok
  3. Peminum Alkohol
  4. Jangkitan Bakteria H pylori
  5. Kerap Stress
  6. Kerap mengambil ubatan tradisional-kebanyakan ubat tradisional mengandungi steroid supaya bertindak cepat dan dikatakan mujarab.
Atasi Gastrik Dengan Supplement Shaklee

Shaklee mempunyai 3 supplement terbaik bg mengatasi masalah Gastrik anda

  • ESP(Energizing Soy Protein)
- merupakan sumber protein yg unggul dari kacang soya dan merupakan tumbuhan yg tinggi sifat alkalinya yg dapat menutralkan keasidan di dalam perot. Nutrisi protein di dalam ESP sngt membantu membina Sel² badan yg baru & menggantikan sel² lama yg telah rosak akibat dihakis oleh Asid hidroklorik semasa proses pencernaan.
  • Ostematrix
-Merupakan Supplement kalsium dgn magnesium dan vitamin D yg dapat membantu meneutralkan asud yg telah memasuki ESOGAGOS yg boleh menyebabkan pedih ulu hati.  Kekurangan Kalsium juga boleh menyebabkan gastrik. Jika dilihat, mereka yg gemar meminum susu amat jarang dikesan menghidap gastrik.
  • B Complex
-Bertindak sbg penenang sekaligus dapat mengatasi tekanan yg dihidapi oleh pesakit gastrik. B-complex sangat lengkap dengan vitamin B yg diperlukan oleh tubuh dan sistem saraf.






Bagi yg beragama Islam di sarankan untuk mengamalkan Amalan rohani seperti membaca Alquran setiap hari selepas solat fardhu dan mintalah pertolongan dari ALLAH supaya dapat disembuhkan dari penyakit.

untuk sebarang pertanyaan mengenai sebarang supplement shaklee
boleh berhubung terus dgn saya,
yana-0192785383
sms/wechat/whatsapp




No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...