A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Thursday, January 16, 2014

Hormon Estrogen dan Phytoestrogen (Pengedar Shaklee Di Bukit Tinggi Klang)





Estrogen adalah hormon seks yang secara amnya dihasilkan oleh rahim wanita untuk merangsang pertumbuhan organ seks, seperti payudara dan genital, yang dikenali sebagai ciri-ciri seksual sekunder. Estrogen juga mengawal atur kitaran haid.
Dalam kebanyakan wanita, hormon ovari tidak memainkan peranan yang signifikan dalam daya seks mereka. Dalam satu kajian di kalangan wanita di bawah umur 40 tahun, 90% dilaporkan mengalami kekurangan perubahan nafsu seks atau diturunkan fungsi hormon seks. Estrogen penting dalam mengekalkan keadaan dinding faraj dan keanjalan, serta mengeluarkan cecair yang lembap pada faraj. Ia juga membantu untuk mengekalkan tekstur dan fungsi payudara wanita.
Di kalangan lelaki, estrogen mempunyai fungsi tidak diketahui. Walau bagaimanapun, kandungan yang terlalu tinggi boleh mengurangkan selera seksual, menyebabkan kesukaran ereksi, pembesaran payudara dan keguguran rambut badan bagi sesetengah lelaki.
Secara teorinya, tahap estrogen dalam badan akan berkurangan apabila usia meningkat. Manakala, estrogen adalah amat perlu untuk metabolisme kalsium agar kita tidak mudah mengalami kehilangan tulang (osteoporosis) serta mengekalkan fungsi otak. 
Apabila seorang wanita yang memasuki fasa menopaus, pengeluaran hormon estrogen di dalam badan mula menurun. Ini akan menyebabkan gejala-gejala yang tidak selesa, seperti panas di bahagian muka dan dada, perubahan mood (dalam mood), faraj menjadi kering (menyebabkan kesakitan apabila terdedah), berlebihan berpeluh pada waktu malam, gangguan tidur, dan mudah lupa. Ia juga boleh menyebabkan peningkatan risiko osteoporosis dan penyakit jantung. 
Untuk mengatasi situasi ini, wanita kini boleh menjalani terapi yang digelar hormon (TSH) dan penggunaan ubat-ubatan kimia. Mengikut bidang senior warga emas atau kesihatan Kesihatan Pusat Penyelidikan, Universiti Indonesia, Prof Tri Budi Rahardjo di Depok, Khamis (10/7) terapi hormon ini, prosedur nya mempunyai kesan-kesan sampingan . Maka ramai orang cuba alternatif lain, iaitu mendapat estrogen dari bahan yang lebih semula jadi. 
Bahan yang dimaksudkan adalah phytoestrogen. Ia seperti sebatian estrogen,yang berasal dari tumbuh-tumbuhan, terutamanya dari kekacang (soya), oat, kacang, buah-buahan dan sayur-sayuran. 
phytoestrogen boleh diserap oleh penerima estrogen dalam badan dan akhirnya akan memberi kesan hormon dan antihormon. Walau bagaimanapun, ia perlu difahami bahawa kesan-kesan hormon seperti estrogen disebabkan ini jauh lebih lemah berbanding dengan estrogen sahaja. Terdapat tiga jenis phytoestrogen, :-isoflavones(paling kuat),lignan,dan coumestans. 

FUNGSI PHYTOESTROGEN

1.      Mempunyai efek sebagai ANTI-OKSIDAN dengan meningkatkan enzymes superoxide dismutase sehingga dapat mencegah PENUAAN (ANTI-AGING).
2.      Mempunyai efek anti-osteoporosis activities dengan membantu proses pembentukan tulang di dalam tubuh (ANTI-OSTEOPOROSIS).
3.      Mempunyai efek ANTI-KANSER (anticarcinogenic) dengan menghambat angiogenesis,DNA topoisemerase II.
4.      Mempunyai efek anti-atherogenic activity dengan menghambat lipi peroxidation dan LDL oxidation sehingga kadar cholesterol buruk dalam tubuh dapat diturunkan.
5.      Mengurangi SIMPTOM MENOPAUSE.
6.      Meningkatkan kesihatan organ REPRODUKSI wanita (VERTILTY ENHANCEMENT)

*Jangan x tahu Shaklee ada supplement yg mengandungi Phytoestrogen taw. Jawapan dia Alfalfa Complex. Jpm baca kelebihan dan keistimewaaan Alfalfa Complex DI SINI 

 
LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 
SMS/WECHAT/WHATSAPP 
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com


No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...