A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Monday, June 24, 2013

ROBOT SEIRAS KUCING [CatBot]

Assalammualaikum...

tekejut jugak ak tgk berita ni.. mcm2 dunia skrg ni.. bakal jela die xblh gesek2 manje kan.. hahaha... parah.. 

robot istimewa ni diberi nama CatBot..yela name pon robot mcm kucing.. xkan bobot lak...hahaha.. ciri² dan kelebihan yg ada pada catbot yg xde la seiras sngt kan..Catbot mampu berlari, melompat. huhu.. bese la kan.. tp byk lagi kelebihan CatBot ni.. jom bace ape lagi si Saintis ni da buat kat robot ni..jgn die letak bebulu n muke cecomel sejibik kuceng sudah.. hahaha.. xde nilai la nnt kucing² semalaya nnt.. huahuahua





Perkembangan teknologi robot kini kian pesat. Setelah sebelum ini sudah ada robot yang boleh melompat, kini saintis dari Swiss berhasil menciptakan robot yang mampu berlari. Robot tersebut diberi nama Catbot. 

Robot ini diciptakan di sebuah makmal milik Ecole Polytechnique Federale de Lausanne. Robot ini memiliki struktur tubuh mirip kucing dengan empat kakinya. Pereka gajet ini sengaja mereka bentuk kaki robot tersebut dengan mengambil model dari kucing jalanan. Dengan adanya robot ini, mereka berharap dapat memberikan kemajuan dalam teknologi biomekanik. 



Terutama pada rekaan kaki yang bertujuan untuk membuat robot agar boleh bergerak lebih cepat. Pada akhirnya, mereka pun berharap agar rekaan robot ini boleh digunakan untuk misi menyelamat atau eksplorasi. 

Robot ini juga dikatakan sebagai robot terpantas di kelasnya dengan berat kurang dari 30 kilogram. Dalam ujian yang dilakukan, robot ini memiliki kemampuan untuk bergerak hampir 7 kali ukuran tubuhnya dalam waktu satu saat. 

Tentu saja kepantasan tersebut masih jauh dari kecepatan seekor kucing. Namun hal tersebut menjadi pencapaian tersendiri bagi dunia teknologi.


Sumber : berita harian

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...