Skip to main content

Spina Bifida pada Bayi Baru Lahir


Apakah Spina Bifida yang terjadi pada bayi baru lahir? Jom kita baca dan fahaminya bersama.




Spina bifida ("tulang belakang yg terbelah") ialah suatu kecacatan semasa kelahiran yang menjejaskan tulang belakang. Spina bifida berkembang dari pembukaan yang merekah, atau splitlike, di bahagian belakang daripada tulang belakang (vertebra tulang belakang). Dalam kes-kes yang lebih teruk, ia melibatkan saraf tunjang. Spina bifida adalah yang paling biasa dalam kumpulan kecacatan kelahiran yang dikenali sebagai kecacatan tiub neural yang mempengaruhi sistem saraf pusat (otak dan saraf tunjang). 

Spina bifida bermula di dalam rahim, apabila tisu-tisu yang kali ganda kepada bentuk tiub neural tidak menutup atau tidak tinggal ditutup sepenuhnya. Ini menyebabkan terjadinya pembukaan di tulang belakang yang mengelilingi dan melindungi saraf tunjang. Ini berlaku hanya dalam beberapa minggu (21 hingga 28 hari) selepas pensenyawaan- biasanya sebelum wanita itu tahu bahawa dia mengandung.  

Terdapat 3 Jenis Spina Bifida



i) Spina bifida occulta: "Occulta" bermaksud yang tersembunyi, dan kecacatan itu tidak boleh dilihat. Spina bifida occulta jarang dikaitkan dengan komplikasi atau gejala. Spina bifida occulta biasanya ditemui secara tidak sengaja apabila orang yang mempunyai x-ray atau MRI untuk sebab-sebab tertentu lain. Kelaziman occulta tidak diketahui, tetapi ia mungkin jenis spina bifida yang paling biasa. Anggaran lazimnya terjadi daripada 5% kepada setinggi 40%.

ii) Meningocele: Membran yang mengelilingi saraf tunjang boleh membesarkan, mewujudkan gumpalan atau ini sering tidak dapat dilihat melalui kulit dan menyebabkan tiada masalah "cyst" atau pundi-pundi berisi dengan benda cecair dalam badan<". Jika terusan tunjang yg terbelah, atau "berpecah dua belah," cyst tersebut boleh berkembang dan datang ke permukaan. Dalam kes sedemikian, kerana cyst tersebut tidak sertakan saraf tunjang, saraf tidak terdedah. Cyst tersebut berbeza dari segi saiz, tetapi selalunya boleh dikeluarkan melalui pembedahan, jika perlu, meninggalkan tiada hilang upaya kekal. Ini adalah jenis spina bifida yang luar biasa.

iii) Spina Bifida Cystica (myelomeningocele) : Ini adalah bentuk yang paling kompleks dan merupakan spina bifida yang teruk. Spina bifida cystica biasanya melibatkan masalah-masalah neurologi yang boleh sangat serius atau bahkan membawa maut. Satu bahagian saraf tunjang dan saraf yang berpunca dari saraf terdedah dan boleh dilihat di luar badan. Atau, jika ada cyst, ia akan memagari sebahagian daripada saraf dan saraf yang lain. Keadaan ini, yang telah didokumenkan 4000 tahun yang lalu, membuktikan 94% kes-kes spina bifida adalah benar berlaku.

Istilah "spina bifida" sering digunakan secara bergantian denganmyelomeningocele, kerana ini adalah jenis spina bifida yangmenyebabkan majoriti hilang upaya. Mujurlah, pembedahanmerupakan satu rawatan berkesan untuk kebanyakan bayi yang mengalami spina bifida. Kebanyakan bayi dengan tulang belakang yang terbuka atau myelomeningocele menjalani pembedahan dalam tempoh 48 jam pertama dalam hidup untuk menutup kecacatan itu. Antibiotik diberi untuk mencegah jangkitan saraf terdedah dan saraf tunjang sehingga struktur ini boleh dilindungi oleh pembedahan. 

Sebelum adanya antibiotik, kebanyakan kanak-kanak yang dilahirkan dengan myelomeningocele meninggal dunia sejurus selepas kelahiran. Mereka yang terselamat adalah mereka yang mengalami keadaan kurang upaya yang teruk. Dengan rawatan moden, hampir semua kanak-kanak dengan myelomeningocele hidup dan yang paling mampu untuk hidup produktif dengan sedikit keupayaan. Walaupun dengan rawatan ini, bagaimanapun, kebanyakan dari mereka mempunyai sedikit lumpuh di kaki yang tetap dan sering mengalami kesulitan dengan fungsi usus dan pundi kencing. Setakat ini, lumpuh bergantung pada bahagian saraf tunjang yang terlibat. Semakin tinggi kecacatan pada badan, lebih teruk lumpuh. Kira-kira 80% myelomeningoceles berlaku di rantau (tailbone) lumbar (bahagian bawah belakang) dan sakral tulang belakang.


Spina bifida adalah salah satu kecacatan yang paling biasa dalam kelahiran, sejarah yang berlaku dalam 1 kelahiran hidup bagi setiap 1000 di Amerika Syarikat. Kadar spina bifida adalah lebih tinggi dalam golongan Hispanik dan orang putih keturunan Eropah berbanding dengan orang-orang Yahudi Ashkenazi, Asia, dan Amerika Afrika. Kadar juga adalah lebih tinggi di kalangan ibu-ibu dengan masalah kesihatan yang tertentu, seperti kencing manis atau gangguan penyitaan (mengambil anticonvulsants tertentu), dan jauh lebih tinggi di kalangan pasangan di mana sekurang-kurangnya satu mempunyai spina bifida, dan di kalangan pasangan yang telah mempunyai kanak-kanak dengan spina bifida.

Prospek untuk spina bifida telah bertambah baik luar biasa dalam dekad yang lalu. Bukan sahaja maju teknik pembedahan yang lebih baik kualiti hidup bagi orang-orang yang dilahirkan dengan spina bifida, tetapi berubah-ubah mengikut pendekatan diagnosis awal telah menunjukkan kemungkinan pembedahan pembetulan sementara masih di dalam rahim. Di samping itu, kajian yang disiapkan pada tahun 1990-an menunjukkan bahawa sebanyak 70% daripada kes-kes kecacatan tiub neural boleh dicegah dengan pengambilan asid folik yang mencukupi serta-merta sebelum dan pada awal kehamilan. Satu program yang terperinci oleh sistem pendidikan awam dan pencegahan makanan yang popular mengesahkan dengan pengambilan asid folik di Amerika Syarikat telah menurun kadar kecacatan tiub neural oleh kira-kira 20% dalam hanya beberapa tahun.

sumber :BAMBAM2U


Supplement terbaik yg mengandungi asid folic yg diperlukan adalah B COMPLEX SHAKLEE.

kenapa B complex?

Setiap tablet mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh.
Memberi keperluan yang mencukupi untuk perkembangan otak, saraf tunjang, sistem saraf dan pembentukan sel darah merah bayi dalam kandungan.
Terbukti mengurangkan risiko melahirkan anak terencat akal atau masalah kacacatan saraf tunjang (Spina bifida).
Kulit ibu dan bayi yang sihat dan cantik. 
Membantu menguatkan jantung, peparu dan organ- organ penting yang lain.
Menggurang masalah sukar tidur (imsomnia).
Megurangkan risiko kekejangan otot.
Sesuai untuk ibu hamil yang mengandungi masalah Astma, jantung dan Diabetic.
b complex shaklee


Nutrisi di dalam B complex Shaklee

untuk keterangan lanjut dan cara pesanan
boleh hubungi saya
sms/wechat/whatsapp
Yana 
0192785383
fb: NorliyanaKhai
Page: YanaShakleeciousHouse



Comments

Popular posts from this blog

FAKTA DAN AUTA TENTANG BREASTFEEDING

AssalammualaikumMITOS PENYUSUAN :
Tugas menyusukan bayi bukanlah terlalu sukar tetapi akan menjadi sukar bila ada pelbagai ‘nasihat’ yg mengelirukan para ibu terutama yg baru pertama kali menyandang gelaran ibu… Percaya atau tidak antara tips kejayaan penyusuan adalah bergantung kepada kekuatan mental ibu itu sendiri. Campur tangan org sekeliling kadang kala boleh menyumbang kepada kegagalan menyusukan bayi, bergantung kepada kekuatan mental ibu itu sendiri. Hanya ibu yg memahami kesihatan tubuh badannya dan kemampuan utk memberikan yg terbaik buat si manja. Hanya ibu tahu apa yang diperlukan tubuhnya dan apa yang perlu bagi menyokong keperluan tersebut. Dalam mencari ilmu penyusuan, kita tidak boleh main dengar aje sumber yang tidak sahih. Kadang-kadang, kita boleh pula percaya bulat-bulat apa yang kita dengar walaupun tak tahu kebenarannya, tak pernah alami, mahupun membuat kajian tentangnya. Jadi mari kita tengok rupa-rupanya banyak perkara yang telah di letakkan “negative mind se…

RAHSIA KECANTIKAN 7 ARTIS MALAYSIA DENGAN SUPPLEMENT

Rata² ramai yg sy tgk terlajak laris nk cantik mcm artis.. tapi MALAS nk konsisten mcm retis tu.. untuk pengetahuan korang la kan.. artis2 tu sume da di hadapkan dengan supplement bertahun2 dan ade yg dah dari kecik family diorg suh amalkan.. yg kita kita ni.. baru bulan ni makan.. tu pon culas.. nk overclaim pasal supplement.. mmg la ade yg tiruan berlambak.. sbb tu perlunya penyelidikan terperinci ye.. dan yg penting sy jual supplement sume selamat semulajadi dan in shaa allah berkesan.

Jom tgk 7 artis yg mmg amalkan makan supplement ni.. xkisah la dari jenama Shaklee ke.. jenama lain ke.. tapi nk di tekankan di sini betapa pentingnya Supplement di zaman serba moden ni.. almaklumla ayam pon da pandai pakai botox cucuk tang situ tang sini.. sayur pon da pandai men kacuk² skrg nk bg ngam bg gebu gebas.. huhu..

1 - ) Miss Nina


2 - ) Ayu Raudah


3 - ) Rita Rudaini


4 - ) Yasmin Hani


5 - ) Ashraff Muslim


6 - ) Datin Norjuma


7 - ) Dato' Siti Nurhaliza



CARA TIDUR,BERDIRI DAN DUDUK YANG BETUL BAGI IBU HAMIL

Xde text byk².. just tgk je gambo..pasti u ols akan faham.. selamat mencuba dan pasti kene cube jugak okeh.. gud luck.. ^_^
CARA TIDUR.. AKU PON KEKADANG SALAH TIDO JGK SEBAB XSELESE BILE BABY BYK TENDANG BILE NGIRING.. HEHE.. TP KEJAP JELA..
SO FAR MASIH BETUL DAN SADO LAGI AK TIME BERDIRI.. HEEHE..
MMG NAK KENE DUDUK LETAK ALAS KAT BELAKANG TU. KALO IDOK OI MAK.. BOLEH RANAP TULANG BELAKANG RASENYE.. HEHE.




LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com