A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Wednesday, December 11, 2013

PUNCA STROK DAN PENCEGAHAN AWAL.





Punca Strok di Malaysia.
Emosi. Imbangan. Koordinasi. Penglihatan. Pendengaran. Deria rasa. Pergerakan Terkawal.

Strok adalah punca kematian ketiga terbesar di Malaysia. Hanya penyakit jantung dan kanser mengatasinya. Ia dianggap sebab utama kehilangan upaya yang teruk, dan setiap tahun, dianggarkan 40,000 rakyat Malaysia mengalami strok. Sesiapa sahaja boleh mengalami strok, termasuk kanak-kanak. Namun, kebanyakan kes menimpa orang dewasa.

Apakah strok?
Fungsi-fungsi otak.

Strok adalah serangan otak dan terjadi apabila bekalan darah ke otak terganggu. Otak adalah pusat saraf tubuh, mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan, di samping mengawal fungsi-fungsi automatik seperti pernafasan.

Untuk berfungsi, otak memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang amat penting. Apabila saluran darah di dalam otak anda pecah ataupun tersumbat, bekalan darah akan terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien.

Bahagian otak itu mula mati. Anda mengalami strok. Dengan pantas, Dengan senyap. Kerosakan otak menjejaskan deria-deria anda, pertuturan dan pemahaman bahasa. Sebelah tubuh mungkin lumpuh, sikap, corak pemikiran dan ingatan terubah.

Apa yang menyebabkan penyakit stroke?(Punca Stroke)

Sebab yang biasa berlaku pada pesakit yang mengalami strok adalah disebabkan saluran arteri yang semakin sempit dan keras (atherosclerosis). Plak yang dihasilkan oleh lemak, kolesterol, kalsium, dan bahan-bahan yang lain berkumpul di dalam arteri menyebabkan saluran darah semakin lama menjadi semakin sempit dan menghalang untuk darah mengalir ke otak. Sekiranya sumbatan berlaku di saluran yang sempit,‘ischaemic stroke’ akan berlaku. Strok berdarah pula sering berlaku disebabkan tekanan darah yang tidak dikawal yang menyebabkan dinding arteri tidak dapat menampung tekanan tersebut dan menyebabkan kebocoran salur darah.
Keadaan penyakit-penyakit ini menyumbang kepada risiko yang tinggi untuk mendapat strok. 

1.Tekanan Darah Tinggi
2.Tinggi kolesterol
3.Penyakit Kencing Manis
4.Kegemukan/Obesiti.

Sekiranya anda mengambil langkah selamat untuk mengawal keadaan di atas, ia boleh mengurangkan risiko anda untuk mendapat strok.

Cara hidup yang tidak sihat
Faktor lain seperti merokok, kurang bersenam dan alkohol menyumbang kepada risiko penyakit strok. Maka ubah cara hidup anda.

Pemakanan yag tidak sihat
Ketahuilah bahawa pemakanan sangat penting dalam menjamin kesihatan anda. Pemakanan yang berminyak, banyak lemak semuanya tidak sihat untuk badan anda. Makanan yang mempunyai banyak garam juga sepatutnya di elakkan. Banyakkan makan makanan yang berkhasiat seperti oat, makanan yang kaya bijirin, buah-buahan dan sayur -sayuran. Anda mungkin memandang remeh tentang perkara ini tetapi sekiranya ia berlaku, anda mungkin menyesal dikemudian hari.

Maka jagalah cara hidup anda. Cuba untuk berhenti merokok dan sentiasa bersenam. Kalau malas berlari pun anda boleh berjalan. Kurangkan pengambilan alkohol dan garam. Makan makanan yang berkhasiat dan menyihatkan.

Cadangan Supplement untuk pencegahan awal strok.

B COMPLEX
-Kenapa B complex.. Ok pencegahan awal untuk mengatasi penyakit berkaitan saraf ni adalah B complex. kerana B complex berfungsi mmperbaiki aliran fungsi saraf dalam sistem tubuh kita. Kandungan vitamin B yg terdapat dalam B complex adaalh:-
1) B1 (thiamin)
2) B2 (robiflovin)
3) B3 (niacin)
4) B5 
5) B6 (pyridoxine)
6) B12 (cobalamine)
7) Asid Folic
8) Asid panthothenic
9) Biotin

Setiap rumusan dalam vitamin B complex ini memiliki fungsi yang khusus. Vitamin ini membantu dalam fungsi pertahanan tubuh dan saraf yang sihat. ia juga membantu dalam menghasilkan sel darah merah dan mampu mencegah anemia.

Kurangnya vitamin B Complex boleh melemahkan sistem daraf dan menggangu otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. Kekurangan ini juga akan menyebabkan pembentukan sel abnormal yang boleh mengakibatkan anemia.

Selain itu juga, kurangnya vitamin B Complex boleh dikaitkan dengan masalah depresi dan kehilangan memori. Terdapat beberapa keadaan kekurangan vitamin B Complex akan menimbulkan masalah kesihatan lain seperti, keletihan, sesak nafas, insomnia, kurang konsentrasi dan mudah tersinggung.

OMEGA GUARD

KAITAN OMEGA GUARD DAN STROKE
  • Mencegah penyakit saluran darah dan strok – DHA dan EPA boleh menentangthrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu, ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher atau sakit kepala. Ia juga merendahkan kolesterol, menghindar pembekuan darah di dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dankolesterol LDL, mengawal masalah obesiti, mencegah arteriosclerosismyocardial infarction, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

VIVIX

 


Bagaimanakah Vivix Boleh membantu?


  • Memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.  
  •  Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh. 
  •  Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.

untuk pertanyaan lanjut 
blh hubungi saya :-
Liyana
id 1030172
cod teluk panglima garang/kg sijangkang/klang/banting
penghantaran keseluruh malaysia melalui pos laju/gdex/citylink

sms/wechat/whatsapp
0192785383
FB : Norliyana Khai
Page : YanaShakleeciousHouse.

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...