Skip to main content

Gabungan vitamin untuk kulit - UTUSAN ONLINE




Soalan:
 Saya mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari sebagai anti oksida selain dikatakan baik untuk kesihatan dan juga kulit. Bagaimana pula dengan vitamin lain seperti E, beta-karoten, mineral zink yang seringkali digabungkan bersama?
Jawapan
Tidak dapat dinafikan Vitamin C mungkin merupakan vitamin paling dikenali dan sememangnya layak untuk dihargai kerana fungsinya yang pelbagai kepada kesejahteraan tubuh, termasuklah pemulihan dan pertumbuhan tisu-tisu, mengekalkan kesihatan gusi, menyokong sistem imun dan membantu penyerapan zink. Ramai yang mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari dalam usaha merendahkan risiko mendapat serangan jangkitan ringan.
Hasil penyelidikan juga mendapati ia berpotensi mengurangkan tempoh demam selesema dengan menguatkan sistem imun. Bagi kebanyakan wanita pula, pengambilan vitamin C sebagai amalan harian begitu popular untuk kecantikan kerana ia merangsang kesihatan dan kecantikan kulit melalui penghasilan kolagen.
Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, paras vitamin A juga lebih rendah dalam plasma dan juga kulit. Ujian menunjukkan kaitan antara kekurangan paras vitamin A dalam plasma dengan peningkatan jerawat yang teruk. Mereka yang mengalami masalah jerawat serius mempunyai paras konsentrasi plasma vitamin A dan E lebih rendah. Keadaan ini berbeza berbanding mereka yang kurang berjerawat atau mereka yang sihat.
Manfaat penting lain hasil daripada pengambilan vitamin E, termasuklah:
"Vitamin E perlu untuk mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung, dinding kapilari yang sihat.
"Sebagai anti oksida larut lemak, ia menjaga tisu-tisu pelindung berlemak yang mengelilingi organ-organ utama dan mencegah penyakit degeneratif.
"Ia mengandungi bahan anti penuaan yang membantu merangsang kulit yang lembap dan lembut dengan menguatkan lapisan pelindung kulit.
Selain vitamin E, vitamin C juga banyak digabungkan dengan vitamin penting lain seperti Beta karoten (pro-vitamin A) dan beberapa mineral lazim seperti zink dan selenium untuk tindakan anti oksida yang poten.
Beta karoten juga dikenali sebagai pro-vitamin A, yang akan ditukarkan kepada vitamin A apabila diperlukan. Beta-karoten merupakan anti oksida berkuasa dan boleh meningkatkan fungsi sistem imun.
Selenium dianggap sebagai penemuan baru dalam dunia anti oksida. Ia diperlukan untuk pembentukan enzim gluthathione peroxidase yang berperanan penting untuk melawan radikal bebas. Selenium membantu mengekalkan mata yang sihat, kulit, rambut, jantung dan sistem reproduktif, selain mengekalkan hati agar berfungsi secara optimum.
Mereka yang mengalami jerawat terutamanya yang serius mungkin juga kekurangan zink. Ia juga bermanfaat kepada kulit bermasalah atau jerawat memandangkan ia diperlukan untuk penyembuhan luka dan mengawal penghasilan minyak melalui kelenjar minyak.
Gabungan vitamin dan nutrien antioksida ini sesuai untuk mereka yang ingin memperolehi kulit sihat, tinggal dalam persekitaran tercemar dan pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari atau radiasi UV. Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah juga akan memperolehi manfaat dengan amalan pengambilan formulasi ini. Gabungan beta karoten, vitamin C, E, zink dan selenium yang turut ditambah dengan kumpulan vitamin B seperti vitamin B1, B5 dan B6 bermanfaat untuk melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.


CREDIT : UTUSAN ONLINE

LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP EMAIL : norliyanakhai@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

FAKTA DAN AUTA TENTANG BREASTFEEDING

AssalammualaikumMITOS PENYUSUAN :
Tugas menyusukan bayi bukanlah terlalu sukar tetapi akan menjadi sukar bila ada pelbagai ‘nasihat’ yg mengelirukan para ibu terutama yg baru pertama kali menyandang gelaran ibu… Percaya atau tidak antara tips kejayaan penyusuan adalah bergantung kepada kekuatan mental ibu itu sendiri. Campur tangan org sekeliling kadang kala boleh menyumbang kepada kegagalan menyusukan bayi, bergantung kepada kekuatan mental ibu itu sendiri. Hanya ibu yg memahami kesihatan tubuh badannya dan kemampuan utk memberikan yg terbaik buat si manja. Hanya ibu tahu apa yang diperlukan tubuhnya dan apa yang perlu bagi menyokong keperluan tersebut. Dalam mencari ilmu penyusuan, kita tidak boleh main dengar aje sumber yang tidak sahih. Kadang-kadang, kita boleh pula percaya bulat-bulat apa yang kita dengar walaupun tak tahu kebenarannya, tak pernah alami, mahupun membuat kajian tentangnya. Jadi mari kita tengok rupa-rupanya banyak perkara yang telah di letakkan “negative mind se…

RAHSIA KECANTIKAN 7 ARTIS MALAYSIA DENGAN SUPPLEMENT

Rata² ramai yg sy tgk terlajak laris nk cantik mcm artis.. tapi MALAS nk konsisten mcm retis tu.. untuk pengetahuan korang la kan.. artis2 tu sume da di hadapkan dengan supplement bertahun2 dan ade yg dah dari kecik family diorg suh amalkan.. yg kita kita ni.. baru bulan ni makan.. tu pon culas.. nk overclaim pasal supplement.. mmg la ade yg tiruan berlambak.. sbb tu perlunya penyelidikan terperinci ye.. dan yg penting sy jual supplement sume selamat semulajadi dan in shaa allah berkesan.

Jom tgk 7 artis yg mmg amalkan makan supplement ni.. xkisah la dari jenama Shaklee ke.. jenama lain ke.. tapi nk di tekankan di sini betapa pentingnya Supplement di zaman serba moden ni.. almaklumla ayam pon da pandai pakai botox cucuk tang situ tang sini.. sayur pon da pandai men kacuk² skrg nk bg ngam bg gebu gebas.. huhu..

1 - ) Miss Nina


2 - ) Ayu Raudah


3 - ) Rita Rudaini


4 - ) Yasmin Hani


5 - ) Ashraff Muslim


6 - ) Datin Norjuma


7 - ) Dato' Siti Nurhaliza



CARA TIDUR,BERDIRI DAN DUDUK YANG BETUL BAGI IBU HAMIL

Xde text byk².. just tgk je gambo..pasti u ols akan faham.. selamat mencuba dan pasti kene cube jugak okeh.. gud luck.. ^_^
CARA TIDUR.. AKU PON KEKADANG SALAH TIDO JGK SEBAB XSELESE BILE BABY BYK TENDANG BILE NGIRING.. HEHE.. TP KEJAP JELA..
SO FAR MASIH BETUL DAN SADO LAGI AK TIME BERDIRI.. HEEHE..
MMG NAK KENE DUDUK LETAK ALAS KAT BELAKANG TU. KALO IDOK OI MAK.. BOLEH RANAP TULANG BELAKANG RASENYE.. HEHE.




LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com