A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Saturday, August 23, 2014

KEPENTINGAN 3 BULAN PERTAMA KEHAMILAN


pentingnya 3 bulan pertama hamil

Semua waktu masa hamil adalah waktu waktu yang penting, tetapi sila ambil perhatian bahawa 3 bulan pertama anda adalah amat penting anda jaga sebaiknya.

Ini tempoh janin terbentuk dan lengkap dengan organ organ dan anggotanya. Tempoh lain hanya pembesarannya.
Pertama jantungnya, dimana ultrasound dapat mengesannya dalam masa 6 minggu!
Apa yang anda perlu lakukan jaga janin ini sebaiknya. Kerana pada ketika ini kebanyakan ibu sedang mengalami alahan ( mabuk mabuk, morning sickness).

Pastikan anda buat tindakan untuk mencegah keguguran. Kerana keguguran boleh berlaku waktu ini. Lebihkan rehat, tidur mencukupi jauhkan stress, elakkan perjalanan jauh dan perjalnan yang panjang. Kurangkan pendedahan terhadap penyakit berjankit, suhu panas, pencemaran udara, racun sembur, bahan kimia, x-ray, dan ubatan yang merbahaya buat kandungan anda.

Anda juga perlu ambil tahu apa yang bayi anda perlu bagi mengelakan kecacatan. Displinkan diri untuk makan acid folic, iron dan vitamin yang doktor bekalkan. Banyak makan nasi , roti, asparagus, jus oren.kekacang dan sayuran yang kaya dengan asid folic. Minum susu, yang ada segala zat di situ.

Jangan cuba gugurkan bayi, kerana gagal gugurkan bayi anda akan lahir cacat! Jangan makan ubat seperti tranquilizer atau ubat kanser tanpa nasihat doktor.

Anda perlu ambil susu dan soya, makan buah buahan segar seperti prun atau tembikai. teritama ibu yang hadapi maslaah buang air besar, sangat baik untuk melawaskan pembungan air besar. Makan dengan sedikit dan sekerap mungkin. Ambil multivitamin jika perlu.

Emm... apa yang saya tulis di bawah ini mungkin anda boleh baca dan ikut jika anda rasa perlu. (tak rasmi, orang tua tua kata) tak ikut pun takpe.. ikut suka.

Makanan yang mungkin perlu di elakkan waktu ini:

1. makan nanas pada awal kehamilan boleh sebabkan keguguran - sebab tajam
2. Makan tapai juga boleh sebabkan keguguran- sebab panas.
3. sayuran melarat atas tanah seperti pegaga, pucuk labu - boleh menyebabkan uri melekat
4. jangan makan ulam berbau seperti petai, jering dan sewaktu dengannya.- nanti masa melahirkan faraj dan ketuban berbau makan tersebut- Ni memang betul..
5. Jangan minum ais, atau elakannya nanti nak bersalina melemahkan badan.
6. jangan jalan jauh, jika anda rahim lemah, akan menyebabkan keguguran.

Benda benda lain yang anda boleh buat di akhir kehamilan.
1. banyak berjalan , mudahbersalin
2. minum air kelapa- elakakn kerak di kepala bayi
3. Pergi hadiri kelas persediaan bersalin supaya anda tak panik dan tahu apa bakal berlaku- terutama ibu yang pertama kali melahirkan.
4. Rajin baca dan ambil tahu tentang kehamilan dan kelahiran supaya anda tahu dan faham mengenainya dan apa yang bakal anda lalui nanti

LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP EMAIL : norliyanakhai@gmail.com

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...