A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Friday, October 4, 2013

KEPENTINGAN NUTRISI UNTUK IBU HAMIL


Assalammualaikum..


Gizi dan Nutrisi ibu hamil merupakan perkara penting yang harus dipenuhi selama kehamilan.  Risiko  kesihatan janin yang sedang dikandung dan ibu yang mengandung akan berkurang jika ibu hamil mendapatkan gizi dan nutrisi yang seimbang. Oleh karena itu, keluarga dan ibu hamil haruslah memperhatikan mengenai perkara ini. Gizi atau nutrisi ibu hamil kandungannya sama dengani pola makan yang sihat. Cuman,ibu hamil harus lebih hati-hati dalam memilih makanan kerana harus di ingat kesihatan janin yang sedang dikandungnya.
Bersama dengan usia kehamilan yang terus bertambah, makan bertambah pula keperluan gizi dan nutrisi ibu hamil, khususnya ketika usia kehamilan memasuki trimester kedua. Pada saat trimester kedua, janin tumbuh dengan sangat pesat, khususnya mengenai pertumbuhan otak berikut susunan sarafnya.

Antara keperluan Ibu hamil adalah
1- Protein
protein penting untuk pertumbuhan fizikal dan pembinaan sel² pada bayi yg diperlukan oleh plasenta. tisu amnio dan bg penghasilan susu Ibu. Kandungan Protein lengkap terdapat dalam ESP(Energizing Soy Protein) di mana bukan sahaja ibu dapat prtein yg cukup untuk perkembangan bayi, malahan si ibu dapat mengekalkan kesihatan dan tenaga sepanjang hari. ESP juga membantu dalam menguatkan rahim si ibu.

2- Kalsium
Berfungsi dalam pertumbuhan dan pembentukan gigi dan tulang janin. Dengan ada kalsium yang cukup selama kehamilan, ibu hamil dapat terhindar dari penyakit osteoporosis. Kenapa hal ini terjadi? kerana jika ibu hamil tidak memiliki kalsium yang cukup, maka keperluan janin akan kalsium akan diambil dari tulang ibunya
3- Vitamin A
Sangat bermanfaat bagi pemeliharaan fungsi mata, pertumbuhan tulang dan kulit. Selain itu vitamin A juga berfungsi sebagai imunitas dan pertumbuhan janin. Namun meskiun vitamin A sangat dibutuhkan oleh ibu hamil, namun jangan samapi berlebih dalam mengkonsumsinya, karena jika ibu hamil mengalami kelebihan vitamin A hal ini dapat membuat janin terganggu pertumbuhannya.
4-Vitamin D
Dapat meneyerap kalsium sehingga sangat bermanfaat dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang bayi. Vitamin D boleh di dapati dari sumber makanan, susu, kuning telur atau hati ikan.

5- 
Vitamin C

Tubuh ibu hamil memerlukan vitamin C guna menyerap zat besi. Selain itu vitamin C sangat baik bagi kesihatan gusi dan gigi. Fungsi lain dari vitamin C adalah melindungi jaringan dari organ tubuh dari pelbagai kerosakan .




set kehamilan shaklee
Vita Lea Multivitamin

Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan dan kaya dengan zat besi (iron)


Zat besi (iron formula), penting bagi pembentukan sel darah merah
- meningkatkan Haemoglobin (Hb) ke paras normal 

- mengurangkan risiko anemia ketika mengandung


Antara ciri2 anaemia atau kurang darah adalah lesu, cepat letih, dada berdebar2,wajah pucat, sakit kepala/pening dan mudah pitam.Pengambilan vita lea dapat mengurangkan masalah2 di atas.

Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal.Sangat2 dicadangkan terutama bagi ibu yang tidak boleh tolerate (atas sebab tertentu) tablet2 hematinik hospital atau ubat tambah darah lain seperti obimin atau iberet plus.


Vitamin B complex

lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan vitamin B
Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida' (ibu perlukan 400mg asid folik sehari) Sangat2 dicadangkan pengambilan asid folik seawal 3bulan sebelum kehamilan bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung.
Vitamin C slow release

Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan.Penting untuk pembentukan salur darah, kulit,gusi dan gigi yang sihat
Membantu dalam penghadaman zat di samping meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. 

Disarankan pengambilan bersama Vita-lea kerana mampu meningkatkan kadar penyerapan iron , bagi pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.
Ostematrix/ calcium

Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D.
Setiap 1 biji Ostematrix mengandungi 250mg kalsium. Cadangan keperluan: 1000mg-1300mg sehari bagi ibu mengandung. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannyaVitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. 

Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi, pembentukan tulang bayi, pembentukan darah membeku dengan sempurna kepada kedua2 ibu dan bayi. 
Fungsi lain:membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.

Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan. Bagi sesetengah ibu hamil, ia mampu melawaskan sistem pencernaan dan boleh mngurangkan morning sickness.

Apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi. Kesan jangka pendek adalah kerosakan pada gigi ibu sendiri manakala kesan jangka panjang dalah risiko mendapat osteoporosis di usia tua nanti.

Kebaikan ostematrix, ia tiada lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu
. 
Omega Guard

Membantu pembentukan sel otak janin: dibenarkan selepas bulan ke-4 kehamilan (trimester ke-2)

kajian menunjukkan anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3
 
- mempunyai nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan
- kemampuan berbicara lebih cepat
- lamanya waktu berbicara dan jumlah kosa kata yang mereka miliki lebih banyak berbanding dengan kanak-kanak yang
 
ibunya tidak mengambil Omega-3.

ESP (Energizing Soy Protein)


ESP seperti biasa tetap merupakan antara HOT ITEM pengguna Shaklee. ESP adalah protein non GMO Shaklee untuk SEMUA GOLONGAN. Pilihan bijak untuk diambil para ibu ketika mengandung dan sesudah bersalin!! c:

Khasiat ESP semasa hamil merangkumi:

1) Memberikan anda bertenaga sepanjang hari selama mengandung
2) Menjadikan anda kenyang dan ia juga meningkatkan metabolisme badan
3) Memastikan kesihatan ibu di tahap yang optimum
4) Kulit bayi apabila dilahirkan nanti akan kelihatan cantik, halus dan gebu tanpa sebarang masalah kulit
5) Membantu perkembangan fetus
6) Membantu meningkatkan paras kolesterol baik & ia juga baik untuk kesihatan jantung
7) Membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik.

*untuk mendapatkan perkhidmatan tentang pemakanan set kehamilan & harga istimewa
pm/wechat/whatsap
yana-0192785383

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...