♥ Jejari Si KidaL♥

PENGEDAR SHAKLEE SELANGOR COD ( KG SIJANGKANG, TELOK PANGLIMA GARANG) 0192785383 / YANA PENGHANTARAN POS LAJU KE SELURUH MALAYSIA.

Tinggalkan Jejak anda Di sini :)

Kawat cam di leyyannakhai.blogspot

My Follower

CARI GALI LAGI


kata nabi saw: “siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan,dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak.” ‘sampaikanlah daripada nabi saw itu walaupun satu ayat.






Monday, February 3, 2014

UBAN DI USIA MUDA. NORMAL KAH?



ASSALAMMUALAIKUM..


Sekarang ini banyak para remaja atau mungkin juga u ols yang stress sebab ada beberapa rambut putih yang tumbuh di kepala ada yang sehelai dua dan ada yg sekelepuk kat satu bahagian.Normal kah??. Masih remaja sudah tumbuh uban di kepala? WOW, malu kan.kalau pakai tudung tu xpe xnampak..tp klw da kawen nnt.. terpiki² somi u ols nnt kawen ngn sapekah?? hihi.. kidding..
Kenapa  uban tumbuh di usia muda? Ade banyak faktor penyebab uban tumbuh di awal waktu ni..Jom kenali penyebabnya dan cadangan untuk mengawal dari tumbuhnya uban pada awal usia.
1. Kelainan pada kelenjar tiroid
Kelenjar tiroid?? Kelenjar tiroid ini dapat ditemui di bahagian depan leher, sedikit di bawah laring. Kelenjar ini berfungsi untuk mengatur kecepatan tubuh membakar tenaga, memhasilkan protein, dan mengatur sensitivi tubuh terhadap hormon lainnya. Kajian yang diadakan oleh Universiti Michigan mengatakan bahwa kelainan di kelenjar tiroid bisa menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang biasa dinamakan hipotiroid. Disebabkan hipotiroid ini maka uban akan muncul walau usia u olls masih muda.
2. Kurang vitamin
Salah satu kandungan vitamin yang penting bagi pertumbuhan manusia adalah vitamin B. Fungsi dari vitamin B ialah menjaga keseimbangan air dalam tubuh, membantu penyerapan lemak pada usus, dan membantu metabolisme, dll.Sumber makanan yang mengandung Vitamin B adalah beras merah, kuning telur, susu, jantung, hati, otak, gandum, wortel, kacang hijau,dll.Namun kurang vitamin B  dapat menyebabkan terjadinya gangguan pigmen di rambut. Akibatnya, pigmen warna hitam menjadi berkurang dan menyebabkan rambut  berubah menjadi putih.
3. Keturunan
Ternyata, gen juga berpengaruh terhadap tumbuhnya uban. Gen yang membuat sel-sel rambut memproduksi warna atau pigmen dipengaruhi pula oleh faktor bawaan atau keturunan. Jika pada garis keturunan kita ada yang memiliki uban di usia muda, maka ada kemungkinan kamu juga mengalaminya. tapi boleh di cegah dari awal..peace yoo.. hihi..
4. Kurangnya sebum
Sebum adalah zat berminyak yang terutama terdiri dari lemak, keratin, dan bahan selular yang diproduksi oleh kelenjar sebasea di kulit. Selain itu sebum merupakan zat yang berfungsi melembabkan rambut. Jika kekurangan zat ini, maka rambut akan berubah kering dan berubah warna menjadi putih atau abu-abu.
5. Rokok dan alkohol
Rokok dan alkohol adalah dua hal yang xdapat dipisahkan. Kedua hal ini menjadi penyebab dari berbagai macam penyakit pada diri kita, terutama jika masih  muda. Ternyata, rokok dan alkohol ini juga salah satu penyebab munculnya uban pada remaja. Jadi silalah berhenti merokok dan jgn sentuh minuman beralkohol jika nak jadi awet muda dan rambut yg cantik.
So dah tahu dah kenapa uban tumbuh awal. klw mcm saya penyebab utama nya kurang vitamin B n faktor sebum tu.. huhu.. so  segera hindari dan lakukan pencegahannya ya.
PENCEGAHAN AWAL :-
Ada beberapa cadangan untuk mencegah rambut daripada beruban. 

  1. B COMPLEX SHAKLEE.
Salah satu nya jika diperhatikan, kekurangan vitamin B amat dititik beratkan dalam masalah rambut beruban, Kenapa vitamin B, dan vitamin B yg bagaimana diperlukan?? sila la pilih vitamin B yg mengandungi 8 vitamin yg lengkap dengan biotin. kenapa biotin? B7 (Biotin) sangat berkait rapat dan penting untuk rambut. Biotin digunakan untuk menghasilkan keratin dan mengatasi masalah keguguran rambut. Ia juga berfungsi mengawal rambut beruban.

Akibat dari kekurangan Biotin :-
Rambut Gugur
Rambut kering dan Kasar
Rambut Kusam

Selain Biotin.. ada lagi 4 vitamin B di dalam B complex yg membantu dalam masalah rambut gugur dan  Beruban.
    • Vitamin B5 (Pantotenik)- Jika tidak mahu rambut beruban inilah nutrisinya selain untuk mengatasi rambut gugur
    • Vitamin B6 (Piridoksin)- Untuk mengelak rambut dari gugur dan penghasilkan melanin untuk elak rambut dari beruban
    • Vitamin B12(kobalamin)- Mengatasi masalah rambut gugur.
    • Vitamin B3 (Niasin)- Ia berguna untuk memperbaiki aliran darah pada kulit kepala.

  1. VITA - LEA IRON FORMULA
Kenapa vita-Lea?
Vita-lea banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid @ beguk ( penyakit tiroid ini terjadi kebiasaanya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea. selain itu juga, ia adalah antara supplement terpenting untuk diet atau slim yang mana kalau kita kurang makan namun pengambilan vitalea ni banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit sentiasa tegang.Boleh refer penyebab rambut beruban no.1. 
  • Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA.
  • Elemen penting pada sel tubuh, kerana ia menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon serta menjaga kesihatan tiroid.
Sebelum ni pon saya ada cerita panjang lebar tentang kandungan di dalam Vita-Lea Iron Formula ni. Boleh refer pada ENTRY INI.VITA-LEA IRON FORMULA


RAWAT RAMBUT BERUBAN  DENGAN VIVIX :-


Kenapa vivix sangat berkesan merawat masalah uban ini & anti penuaan???

 Memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.
 Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.
 Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.
 Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.
 Tentang anti penuaan, mengambil Vivix bukan bermakna menolak untuk menjadi tua.. kita takkan muda selamanya, tapi menjaga diri kita agar tidak lapuk ditelan usia. Tengok saja Tun Mahathir, dah berusia tapi masih cergas dan cerdas. Tidakkah kita mahu menjadi seperti beliau?

TESTIMONI RAMBUT BERUBAN KEMBALI HITAM DENGAN VIVIX SHAKLEE.


BERMINAT?? UNTUK TEMPAHAN DAN KONSULTANSI TERBAIK,HUBUNGI SAYA :-
LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 SMS/WECHAT/WHATSAPP
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com

 
Post a Comment

PORTABLE WATER FILTER UTK KEGUNAAN SEHINGGA SETAHUN.

PORTABLE WATER FILTER UTK KEGUNAAN SEHINGGA SETAHUN.
Bendasing tersembunyi pada air bersih??? Putarkan paip rumah anda. Lihat air yg keluar. Mungkin airnya nampak bersih tapi setakat mana ia selamat untuk di minum??

EYE TREATMENT PENAWAR SI MATA PANDA

EYE TREATMENT PENAWAR SI MATA PANDA
KEMBALIKAN KESEGARAN MATA ANDA. RAWATAN MATA SERENDAH RM53.00

HOT PRODUCT!!!

HOT PRODUCT!!!
INGIN KAN TUMIT KAKI YANG MENAWAN? SERENDAH RM27.00 ANDA MAMPU MENDAPATKAN KAKI YG LICIN DAN CANTIK.

B Complex for Me n i love it

B Complex for Me n i love it
• Mengurangkan tekanan emosi dan kelesuan, • Membantu dalam kestabilan saraf dan meningkatkan proses pemikiran, • Menukarkan makanan kepada tenaga-menolong memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein, Mencegah barah serviks, penyakit jantung dan kecacatan spinal, menggalakkan kesihatan system kardiovaskular yang lebih baik.

Popular Posts