A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Tuesday, August 21, 2018

JOM SAHUT CABARAN SIHAT. KENAPA VITAMIN INI MENJADI REBUTAN?

Assalammualaikum semua. 

Salam Aidiladha utk semua umat Islam di seluruh dunia. Semoga Kita semua sentiasa berada dalam lindungan da keberkatan Illahi.

Ok malam ni sis nak bincangkan cabaran hidup sihat yang perlu awak saya kamu dan kita semua sepatutnya amalkan.

Siapa pon antara kita tak nak sakit dan tak nak berhabis berpuluh2 ribu wang ringgit utk sesuatu yg di nama kan kesihatan. oleh yg demikian, sebagai seorang manusia normal kaedahnya, banyak amalan kesihatan yg kita harus amalkan dari awal lagi. Bukan nk tunggu badan dah start rasa sakit baru nk amalkan ye. 

JOM kita check amalan gaya hidup sihat versi SHAKLEE.

Shaklee adalah penyokong tegar gaya hidup sihat, termasuk pilihan makanan yang sihat, suplemen yang bijak, dan senaman yang kerap - selama lebih 60 tahun!

1. MAKANAN SECARA SIHAT




Pelan pemakanan sihat anda termasuklah pilihan menyihatkan yang menekankan kepada pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, bijian penuh, dan produk susu bebas-lemak atau rendah-lemak.

2. BERSENAM DAN CAPAI BERAT YANG SIHAT





Jadikan aktiviti fizikal yang kerap dan teratur sebagai komponen utama program pengurusan kesihatan anda untuk menggalakkan kesihatan dan kesejahteraan menyeluruh dan mengurangkan risiko penyakit kronik.Contoh mcm sis suke berzumba, main badminton, jogging, karaoke.Heehe..sekali sekala release tension dengan karaoke xpe..jgn selalu.. nanti hujan, banjir..susah karang..hehe (gurau gurau)

3. SUPLEMEN SECARA BIJAK



Ini yg terakhir dan biasanya yg paling kontroversi. hehe. Sebelum kita nk makan vitamin, kene kaji dulu keperluan dalam badan. Ambik vitamin jangan semberono ye. Lagi 1, jgn amalkan hendak membeli vitamin yg sangat murah dari online shopping (s&%^%ee,l4z^&a), tetapi mintak consultansi dari SID lain. X elok tu akak2 dan adik2.. Sebab tu perlu kenal siapa SID anda. 
OK, keutaman pada yg ingin memakan vitamin. Anda harus tahu :-


  1. Suplemen multivitamin/mineral yang komprehensif dan seimbang dengan sekurang-kurangnya 450mg kalsium dan vitamin D adalah memadai dan munasabah.
  2. Pastikan anda mengambil protein yang mencukupi setiap hari; ia adalah bahan pembina tubuh paling asas, untuk mengekalkan tenaga dan kulit yang sihat.
  3. Cuba tingkatkan pengambilan asid lemak omega 3, EPA dan DHA, yang dikaitkan dengan pengurangan risiko penyakit kardiovaskular serta memperbaiki tindak balas metabolik dan keradangan.
  4. Nutrien anti oksidan membantu melindungi sel-sel tubuh daripada penuaan, jadi pastikan anda mempertimbangkan anti oksidan seperti vitamin C dan E, serta beta karotena.
  5. Pastikan pengambilan vitamin B kritikal termasuk asid folik, vitamin B6 dan B12, untuk membantu melindungi DNA dan menyokong penuaan yang sihat.
  6. Akhir sekali, dapatkan nutrisi probiotik untuk menyokong penghadaman yang sihat dan fungsi imun.

Jelas semua.?? ok jgn lupa dapatkan vitamin anda hari ini. Untuk segala pertanyaan, sila Whatsapp sis. Talian di buka mmg 24jam tetapi klw msj sis 3.00am, jgn mrh klw sis reply pkul 7.00am ye.. hehehe..

 

LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 

SMS/WHATSAPP
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...