A Positive Attitude Will Lead to Positive Outcomes

Tuesday, February 18, 2014

NUTRISI DALAM KACANG HIJAU, KAITANNYA DENGAN RAMBUT SIHAT.



Assalammualaikum..
Rata² dari pembacaan saya.. Kacang hijau paling banyak di kaitkan dengan rambut sihat dan berkilat. So saya nak share kat korang.. apa kandungan dalam Kacang hijau. Dan kaitan dengan rambut sihat.Kacang hijau adalah makanan yang seimbang yang baik untuk rambut sihat. Sarat dengan semua jenis mineral dan vitamin seperti , zat besi dan vitamin B, yang membantu dalam menjaga kesihatan rambut dan kulit kepala.



Kacang hijau membuatkan rambut dan kuku anda cantik dan berkilau. Ini kerana, kacang hijau mengandungi protein dan zat yg sangat baik untuk pertumbuhan rambut dan kuku yg sihat.
Selain dari itu, Phytoestrogen yg terkandung di dalam kacang hijau membantu dalam penghasilan kolagen dan menjaga kulit agar kembali lembut, elastik, dan tidak cepat kedut dan kelihatan tua.Jadi, amalkan memakan kacang hijau  yg di rebus secara konsisten untuk mendapatkan hasil yg ohsem.

Untuk rawatan tradisional rambut cantik dengan kacang hijau.
  • Caranya kacang je..rebus kacang hijau dalam 1 gelas air. Rebus hingga air berubah warna tetapi jangan sampai kacang menjadi pecah dan lunyai. Setelah agak2 ckup2 masak, angkat air dan toskan. Air tersebut aplikasikan di rambut Anda dan urut secara lembut hingga menyerap. Setelah itu biarkan hingga mengering dan bilas dengan bersih. lakukan dengan konsisten, anda pasti teruja dengan hasilnya.
  • Selain itu kacang hijau juga baik untuk kesihatan.

Manfaat Kacang Hijau Bagi Kesihatan

Kandungan nutrisi lengkap yang terkandung dalam kacang hijau, menjadikan makanan ini sebagai sumber makanan dengan pelbagai manfaat kesihatan, antara lain:

Membantu Penyerapan Nutrisi
Penelitian menjelaskan bahwa kekurangan vitamin B1 menyebabkan metabolisme lambat sehingga proses penyerapan nutrisi dari makanan tidak berjalan maksima. Kandungan vitmin B1 dan enzim-enzim aktif pada kacang hijau dapat memperbaiki masalah ini dengan meningkatkan penyerapan nutrisi dan metabolisme tubuh.

Mencegah Penyakit Jantung
Kacang hijau mengandungi serat tinggi yang berfungsi membersihkan saluran pencernaan, meningkatkan gerak peristaltik usus sehingga mengurangkan waktu kotoran dari tertumpu di dalam usus, serat juga berperanan dalam menurunkan kadar kolesterol jahat dalam tubuh, sehingga effektif untuk mencegah penyakit kardiovaskular seperti jantung dan stroke.

Mencegah Anemia(darah rendah)
Diperkaya dengan zinc dan zat besi menjadikan kacang hijau sebagai makanan pilihan untuk mengatasi anemia, membantu keseimbangan hormon dan sistem kelenjar, serta menjaga metabolisme tubuh.

Membantu Pertumbuhan
Kacang hijau mengandung protein lengkap yang membantu pertumbuhan dan pembentukan sel-sel tubuh, iaitu sel-sel organ, rambut,kuku, otot, dan otak.



X suka kacang hijau??? apa supplement yg mengandungi zat seperti Kacang Hijau??
KLIK DI SINI---->    VITAMIN UNTUK RAMBUT CANTIK

LIYANA | SID 1030172 | 0192785383 

SMS/WECHAT/WHATSAPP 
EMAIL : norliyanakhai@gmail.com
 

No comments:

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING

Assalammualaikum.. dearest Mommy.. Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangi...